Undang-undang Jenayah Islam

Teks: Jazilah Mohd Saad

Entri kali ini adalah berkisar mengenai undang-undang Jenayah menurut Islam. Sebenarnya entri ini disediakan hasil daripada analisis terhadap filem Semerah Padi dan kertas asal yang disediakan telah diedit dan disusun semula sesuai dengan penulisan blog.


Konsep Jenayah dan hukumannya dalam undang-undang Islam

Di dalam Islam terdapat tiga jenis jenayah dan hukumannya ialah hudud, qisas dan takzir. Hudud adalah kesalahan jenayah yang ditetapkan kadarnya oleh Hukum syarak, yang tidak ada minima dan maksimanya dan yang tidak boleh digugurkan sama sekali sama ada oleh individu atau pemerintah. Qisas juga ditetapkan kadarnya oleh Hukum Syarak tetapi boleh dimaafkan samada melalui bayaran diyat atau tanpa diyat sekalipun kes itu telah sampai ke mahkamah. Takzir pula adalah kesalahan jenayah yang tidak ditetapkan kadarnya oleh hukum syarak tetapi ditetapkan oleh kerajaan atau hakim mengikut budi bicaranya.
Di dalam pelaksanaan undang-undang Islam beberapa perkara yang perlu diberi perhatian ialah berkenaan siasatan, pendakwaan dan hukuman. Setiap perkara ini perlu diberi perhatian agar hukuman yang dilaksanakan adalah secara adil disamping memberi pengajaran kepada pelaku dan masyarakat.

Tatacara siasatan dan pembuktian

Konsep penyiasatan dalam Islam adalah sangat luas dan mencakupi pelbagai perkara samada urusan individu atau urusan berkumpulan. Tatacara penyiasatan akan bermula daripada maklumat awal yang dibuat oleh mana-mana orang (rujuk sekyen 54 Ordinan Tatacara Jenayah Syariah Sarawak 2001). Siasatan diperlukan bagi mengetahui kebenaran sesuatu maklumat yang diberikan sebagaimana firman Allah dalam Surah al Hujurat ayat 6 yang bermaksud:
“wahai orang-orang yang beriman, jika seorang fasik datang menemui kamu membawa sesuatu berita, maka selidikilah kebenarannya kerana dikhuatiri kamu mengenakan tindakan yang buruk terhadap sesuatu kaum dengan kejahilan dan menyebabkan kamu menyesal terhadap tindakan yang kamu lakukan. 
Siasatan boleh dilakukan sebelum tangkapan atau selepas tangkapan dibuat dan ia perlulah merangkumi semua perkara termasuklah berkenaan dengan saksi samada bayyinah atau syahadah. Dalam keadaan seseorang itu ditangkap, ia berhak dan perlu dibenarkan berunding dengan peguam atau mengadakan jaminan bagi pelepasannya. Peruntukan Undang-undang Jenayah Syariah di Malaysia membezakan di antara kesalahan boleh tangkap dan kesalahan tidak boleh tangkap. Justeru tatacara penyiasatan bagi kedua-dua kesalahan ini juga berbeza.

Pembuktian dalam hukum Islam

Di dalam perbicaraan penuh Kesalahan Jenayah Syariah, kewajipan pendakwa ialah membuktikan bahawa tertuduh telah melakukan kesalahan seperti di dalam pertuduhan. Tertuduh juga dianggap tidak bersalah selagi ia tidak dibuktikan sebaliknya. Oleh itu tugas seorang Pendakwa Syarie adalah amat berat untuk membuktikan dan dapat menafikan kedudukan asal bahawa seseoarang itu tidak dianggap bersalah sehingga dibuktikan sebaliknya. 
Sebagaimana dijelaskan sebelum ini terdapat tiga jenis hukuman di dalam kesalahan jenayah syariah iaitu hudud, qisas dan takzir. Pembuktian dalam kes Kesalahan Jenayah ini berbeza mengikut jenis  kes. Hukuman hudud iaitu rejam dengan batu (bukan sula dengan lembing seperti di dalam filem Semerah Padi) dan juga sebatan umpamanya memerlukan pembuktian yang kukuh. Penzina yang dijumpai sudah berzina dan terkapar keletihan, tidak boleh dihukum had kerana saksi tidak nampak mereka berzina. Begitu juga dengan kesalahan membunuh tanpa adanya saksi yang menyaksikan jenayah tersebut berlaku. Justeru bukti sahaja tidak mencukupi dalam hukuman hudud. Bukti mesti disertai dengan saksi. Justeru, kedudukan saksi amat penting. Walaupun perempuan itu terbukti sudah mengandung hasil persetubuhan haram, hukuman hudud masih tidak boleh dilakukan. Ini tidak bermakna wanita itu terlepas daripada hukuman.  Wanita yang didapati berzina dan didapati bersalah dengan bukti-bukti yang mencukupi (tanpa saksi) mungkin perlu dihantar ke pusat perlindungan agar kebajikan diri dan anaknya terjaga. 
Begitu juga berkenaan pembuktian berkaitan kesalahan yang lain yang telah menetapkan garis panduan dan bilangan saksi yang diperlukan bersesuaian dengan jenis kesalahan yang dilakukan. Dalam keadaan lain niat juga perlu dibuktikan  samada wujudnya mensrea atau actusrea tertuduh dalam jenayah tersebut.
Pelaksanaan hukuman hudud bagi penzina yang muhsan di dalam filem tersebut  bukanlah  gambaran pelaksanaan hukuman hudud yang sebenar.  Hukuman had bagi penzina muhsan yang sebenarnya ialah rejam sampai mati dan bukan sula sebagaimana dalam filem tersebut.
Dalilnya sebagaimana hadis rasulullah saw. Yang bermaksud:
Dari Abu Huraira ra ia berkata, ada seorang laki-laki menghadap Rasulullah SAW di masjid lalu menyeru. Ya Rasulullah sesungguhnya  aku benar-benar telah berzina. Kemudian Rasulullah berpaling sehinggaa orang tersebut mengulangi Empat kali ia dipanggil oleh Rasulullah seraya berkata” apakah engkau menidap nyakit gila” ia menjawab tidak, nabi bertanya adakah engkau berzina muhsan? Ia menjawab  betul.lalu nabi SAW menyuruh para sahabat “bawalah dia lalu rejamlah”. Ibnu Shihab nerkata ada seorang yang mendengar daripada Jabir Bin Abdullah memberitahu bahawa jabir berkata”aku termasuk salah seorang yang merejamnya iaitu kami rejam dimusalla. Tetapi tatkala batu-batu lemparan itu melukainya ia lari lalu kami tangkap dia di Harrah, kemudian kami rejam sampai mati.
                                                            (Sahih al Bukhari )

Comments

Popular posts from this blog

Pegawai Syariah

Cerai luar mahkamah

Penguatkuasaan dan pelaksanaan perintah nafkah