Monday, 9 November 2015

Bismillahirrahmanirrahim

Teks: Jazilah Mohd Saad

Assalamualaikum dan salam penuh kasih sayang.

Hari ini cuti sempena hari deepavali. Saya mengambil kesempatan dan peluang yang ada mencatatkan sesuatu dalam catatan harian. hari-hari yang berlalu sungguh sibuk dengan pelbagai urusan dunia yang perlu dibereskan. Namun kesibukan itu sering diwarnai dengan pelbagai suasana yang adakalanya indah, suram pahit dan manis. Begitulah kehidupan. Selagi hidup, suasana begini pastinya akan mewarnai kehidupan kita. bergantung kepada kita bagaimana ingin menerima kehidupan tersebut.

Dua tiga hari lepas terbaca emel yang di tujukan secara sengaja kepada semua pegawai dan kakitangan pejabat. kebiasaannya emel yang ditujukan kepada umum adalah hebahan maklumat atau ucapan sempena apa-apa "event". Namun emel yang diterima pada hari tersebut adalam ucapan salam perpisahan dan kandungan dalamnya adalah kutukan terhadap boss yang menyebabkan pengirimnya memohon pertukaran. sekali baca rasa berdesup ...panas hati....tidak wajar bagi seorang yang berilmu mengkritik dan mengutuk seseorang secara terbuka sebegitu. kalaupun beliau dan bossnya ada masalah sewajarnya melalui cara yang betul. Sebagai seorang Islam sewajarnya kita mempunyai adab untuk menegur, mengkritik. dan kita tidak sewajarnya mengutuk seseorang. Sungguh dosa kita terhadap Alllah boeleh bertaubat dan meminta ampun padanya namun bagaimana sekiranya dosa dengan manusia...pastinya hanya orang tersebut yang boleh memaafkannya. selagi tiada kata maaf pastinya dosa bersama kita. Ya Allah betapa takutnya sekiranya kita dipanggil Ilahi sebelum sempat meminta maaf kepada orang yang kita berbuat salah.....

Yang paling saya terkesan...dalam emel tersebut pengirim menyarankan agar bossnya dirujuk kepada pakar kaunseling. bagi saya bukan bossnya yang perlu dirujuk tapi dia. seorang yang jiwanya berserabut, penuh dengan persaan marah perlu dikaunseling dan diberi terapi minda agar dirinya tenang setenangnya. 

Sekadar coretan pagi..........

No comments:

Post a Comment