Ilmu sepanjang hayat

Teks: Jazilah Mohd Saad

Bismillahirrahmanirrahim dan salam jumaat penuh barakah.

Syukur dan puji dipanjatkan kehadrat Ilahi atas segala limpah kurnianya. Marilah kita perbanyakkan salawat dan istighfar di hari yang mulia ini. Mudah-mudahan segala apa yang kita kerjakan mendapat ganjaran pahala daripadanya.
Alhamdulillah selesai mendengar tazkirah mingguan jabatan. Topik yang diperbincangkan adalah mengenai ilmu. Satu hadis yang dijadikan asas perbincangan iaitu hadis yang diriwayatkan oleh Tabrani bermaksud:
Dari 
Rasulullah Saw bersabda: 
"Jadilah kamu seorang yang alim, atau orang yang belajar ilmu agama, atau orang yang gemar mendengar pengajian agama dengan teliti, atau menjadi orang yang mencintai ilmu dan ahli ilmu. Dan jangan kamu menjadi orang yang kelima, yang mana kamu akan binasa. Kelima ialah kamu membenci ilmu dan ahli ilmu". 

5 golongan manusia apabila dikaitkan dengan ilmu
  1. orang yang alim atau berilmu
  2. orang yang belajar ilmu agama
  3. orang yang mendengar ilmu agama dengan teliti
  4. orang yang mencintai ilmu dan ahli ilmu
  5. orang yang mmebenci ilmu dan ahli ilmu
 Kita boleh menilai di manakah kedudukan kita. Semoga kita berada dalam golongan yang pertama hingga empat dan bukannya yang kelima. Amat rugilah mereka yang sentiasa menjauhkan diri daripada ilmu. sungguh di zaman yang serba moden ini amat senang kita meperolehi ilmu tinggal lagi nak atau tak nak sahaja menjadi pemisah antara ilmu dan jahil. Namun dalam mencari ilmu, amat penting untuk mendapatkan ilmu daripada sumber yang betul dan tepat. 

Selamat mencari ilmu dan beramal.

Comments

Popular posts from this blog

Pegawai Syariah

Cerai luar mahkamah

Tahfiz Model Ulul Albab