Kelas Asas Blog dan Penulisan

Teks: Jazilah Mohd Saad

Bismillahirrahmanirrahim dan salam sejahtera kepada sesiapa sahaja yang membaca entri ini. Semoga kalian sentiasa dalam rahmat Allah.

Alhamdulillah entri di blog akhirnya cukup 44 entri.  Satu kejayaan bagi saya yang masih belajar untuk menulis dengan sempurna. Bukan mudah untuk kekal momentum dalam satu-satu masa. Sebagai seorang wanita yang berkerjaya, berkeluarga dan dalam masa yang sama sedang menyiapkan tesis bukan mudah untuk saya fokus dengan penulisan blog. Walaupun menulis adalah minat saya, namun tatkala menulis blog fikiran jauh menerawang memikirkan tesis. tatkala menulis tesis hati gundah gulana memikirkan artikel yang belum disiapkan. Saya bernasib baik akhirnya ditemukan dengan kelas maya yang mana cikgunya sering memberi inspirasi dan peringatan secara konsisten buat anak-anak murid. Sungguh melalui kelas Asas Blog dan Penulisan saya menemui sesuatu yang luar biasa yang tak mungkin saya temui dimana-mana.
Mengenali Puan Masayu melalui laman facebook, saya tertarik hati ingin mencuba kelas yang dikendalikan beliau. walaupun saya sebenarnya telah mempunyai blog sendiri pada masa itu. namun blog jarang diupdate dan entri bercampur-campur tanpa ada fokus dan halatuju. Benarlah kata orang belajar perlu berguru. Begitu juga penulisan blog. Walaupun nampak simple dan mudah, apa yang kita lakukan tak semestinya betul. Melalui kelas asas blog saya belajar teknik penulisan yang betul. Saya juga kenalpasti halatuju penulisan saya. Selainnya saya turut dimasukkan ke dalam group dan saya bertemu dengan ramai rakan maya yang cukup berwawasan yang rajin mengupdate status dan kata-kata inspirasi di facebook. Walaupun saya bukanlah seorang yang aktif berfacebook bukan juga seorang anak murid yang aktif yang sering bertanya itu dan ini. Saya lebih suka melihat dan membuat eksperimen sendirian. Namun mempunyai rangkaian teman yang aktif dan guru yang positif memberikan impak positif kepada saya.
Semoga apa jua catatan saya di blog mampu dimanfaatkan kepada sesiapa sahaja yang membacanya.





Comments

Popular posts from this blog

Pegawai Syariah

Cerai luar mahkamah

Penguatkuasaan dan pelaksanaan perintah nafkah