Penguatkuasa syariah

Teks: Jazilah Mohd Saad

Bismillahirrahmanirrahim dan salam hormat.

Hari ini kebanyakan akhbar harian memaparkan kisah menyayat hati, seorang penguatkuasa agama ditembak mati di rumahnya. Sungguh ia sungguh kejam. tanpa kita mengetahui apa motif sebenar pembunuh tersebut, ia sukar diterima. Sedih dan sayu rasa hati mengenangkan keluarga arwah. Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Semoga Allah kurniakan kesabaran kepada ahli keluarga arwah dalam menghadapi ujian yang cukup berat ini.

Tugas penguatkuasa Agama bukanlah suatu tugas mudah. Seperti juga penguatkuasa yang lain, tugas mereka begitu mencabar. Mereka berhadapan dengan pelbagai watak manusia. Yang pastinya kesalahan yang dilakukan kadangkalan dirasakan tidak salah justeru bukan mudah untuk penguatkuasa agama berhadapan dengan kepelbagaian watak tersebut. Selain itu banyak tugas mencabar yang perlu dilakukan mereka yang kadangkala harus mempertaruhkan nyawa sendiri. Pernah sekali saya mengikuti operasi penguatkuasaan yang dijalankan oleh pegawai penguatkuasa agama Wilayah persekutuan. Sungguh jika tidak kena caranya nyawa boleh melayang dengan tindakan agresif pesalah jenayah syariah ini. 

Walaupun kes sebagaimana yang berlaku kepada arwah KPP Pahang ini bukanlah suatu yang biasa, namun ia tidak seharusnya dibiarkan begitu sahaja. Penambahbaikan dari segi penjagaan keselamatan Pegawai Penguatkuasa Agama perlu dipertingkatkan. Sekiranya perlu, mereka juga harus dibekalkan senjata api bagi mempertahankan diri dan mengelakkan dari berlakunya sesuatu kemungkinan.

Sehingga berjumpa lagi.


Comments

Popular posts from this blog

Pegawai Syariah

Cerai luar mahkamah

Penguatkuasaan dan pelaksanaan perintah nafkah