Raikan kejayaan kecil.

Teks : Jazilah mohd saad

Bismillahirrahmanirrahim dan segala puji bagi Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang.

Kejayaan tidak akan datang bergolek. Ia perlu usaha dan komitmen yang berterusan. Kejayaan yang besar pastinya bermula daripada kejayaan yang kecil. Kolektif kejayaan yang kecil inilah yang berjaya menghasilkan kejayaan yang besar.
Kita sering terlupa untuk menghargai kejayaan kecil oleh kerana terlalu memikirkan kejayaan yang besar. Kita juga terlupa akan kejayaan kecil dek kerana terlalu fokus dengan kejayaan yang lebih besar.
Dulu saya pun begitu, namun pembacaan berjaya mengubah persepsi saya sedikit demi sedikit.
Apa untungnya merai kejayaan kecil dan bagaimana? Saya kongsikan di sini. Insya Allah.
Secara analogi setiap kali orang memberi pastinya kita ucapkan terima kasih. Lantas hati pemberi berbunga riang. Begitu juga setiap kejayaan kecil yang dirai  adalah seolah-olah tanda terima kasih kepada diri sendiri.Penghargaan terhadap diri mampu memotivasikan diri untuk berusaha dengan lebih baik.
Selain itu, kejayaan kecil memberi gambaran akan adanya kejayaan yang besar. Bagaimana?. Cuba kita lihat proses menjahit sehelai baju sebagai contoh. Ia bermula dengan mengukur, memotong dan seterusnya menjahit bukan? Kesemua proses tersebut memerlukan perancangan dan gerak kerja yang teliti. Jika tidak hasilnya pasti mengecewakan. Justeru setiap kejayaan dalam proses tersebut bermula dari mengukur, memotong dan mencantum adalah antara kejayaan kecil yang akhirnya membawa kepada kejayaan yang lebih besar iaitu menghasilkan sehelai baju.
Namun dalam meraikan kejayaan jangan pula kita berlebih-lebih. Cukuplah sekadar menghargai diri sendiri dengan sujud syukur. Rafa'kan kesyukuran kepada ilahi adalah satu proses meraikan kejayaan tersebut.
"Jika kita tidak menghargai diri kita, maka usahlah berangan orang lain akan menghargai kita". Dr. Ridzwan Bakar.

Semoga ada manfaatnya.

Comments

Popular posts from this blog

Pegawai Syariah

Cerai luar mahkamah

Penguatkuasaan dan pelaksanaan perintah nafkah