Jabatan Bantuan Guaman

Teks: Jazilah Mohd Saad

Assalamualaikum dan salam penuh kasih sayang.

Pengendalian kes di mahkamah adakalanya rumit dan memerlukan khidmat seorang peguam yang mammpu berhujah untuk membentangkan kes dan menghujahkan fakta berkaitan tuntutannya di hadapan mahkamah. tidak semua individu dikurniakan kebolehan untuk berhujah. Kadang-kadang juga prosedur yang rumit dan kompleks mmemerlukan kepakaran yang khusus untuk mengendalikannya.Adakalanya kerana kelemahan berhujah, kes atau tuntutan ditolak oleh mahkamah.
Dalam pengendalian kes mahkamah syariah, masyarakat awam boleh memilih samada menggunakan khidmat peguam swasta atau peguam kerajaan bagi mengendalikan kesnya. bagi memilih peguam swasta kebiasaannya senarai peguam ada diletakkan di papan-papan kenyatataan mahkamah. manakala bagi peguam kerajaan boleh merujuk ke Jabatan bantuan Guaman.
Entri ini sebenarnya khusus untuk memperkenalkan fungsi dan peranan Jabatan Bantuan Guaman dalam pengendalian kes di mahkamah syariah.
Jabatan Bantuan Guaman ialah suatu agensi Kerajaan yang memberi nasihat dan bantuan guaman kepada golongan yang berpendapatan rendah berhubung dengan isu atau perkara undang-undang yang tidak mampu untuk mengambil khidmat peguam swasta bagi mewakili mereka di mahkamah.

Kes yang dikendalikan oleh jabatan bantuan Guaman adalah sebagaimana berikut:


  • Prosiding yang berhubungan dengan pertunangan (ganti rugi), nafkah, jagaan, perceraian, hutang perkahwinan, mutaah dan harta sepencarian.
  •  Prosiding yang berhubungan dengan alang semasa hidup (hibah) dan wasiat
 Ada dua kategori individu yang layak mendapatkan khidmat bantuan Guaman jabatan bantuan Guaman iaitu:

  • individu yang mempunyai Sumber kewangan tidak melebihi RM25,000 setahun akan dikenakan fee RM2.

  •  individu yang mempunyai sumber kewangan melebihi RM25,000 setahun tetapi kurang daripada RM30,000 setahun akan dikenakan fee RM2 dan sumbangan sebanyak RM300. 
 Maklumat lanjut mengenai jabatan bantuan Guaman boleh diakses melalui portal Jabatan bantuan guaman

Comments

Popular posts from this blog

Pegawai Syariah

Cerai luar mahkamah

Penguatkuasaan dan pelaksanaan perintah nafkah