Perceraian-perceraian dengan talak atau perintah mahkamah

Teks: Jazilah Mohd Saad

Bismillahhirrahmanirrahim dan assalamualaikum.

Perkongsian pada hari ini adalah berkaitan dengan penceraian. Perkongsian ini adalah sambungan daripada siri perkongsian sebelum ini. Sebelum ini penulis pernah menyentuh mengenai jenis-jenis perceraian sebagaimana di peruntukkan oleh undang-undang Islam di Malaysia. Pada kesempatan ini perkongsian adalah berkenaan cerai melalui lafaz talak atau melalui perintah mahkamah.
Peruntukkan mengenai perceraian melalui kaedah ini terdapat dalam undang-undnag keluarga islam negeri-negeri (Seksyen 45). kebiasaannya pasangan yang ingin bercerai akan hadir ke mahkamah untuk memohon perceraian dengan alasan tidak lagi wujud persefahaman dalam kehidupan berpasangan mereka. Permohonan untuk bercerai jenis ini memerlukan pasangan (suami atau isteri) yang berhasrat untuk bercerai mengisi borang permohonan untuk bercerai secara lafaz talak.
Selepas permohonan untuk bercerai diterima oleh mahkamah, mahkamah akan mengeluarkan saman kepada pihak yang satu lagi (samada isteri atau suami) untuk hadir ke mahkamah menyatakan pendirian samada setuju atau tidak untuk bercerai. Sekiranya pihak yang satu lagi bersetuju dan mahkamah berpuas hati bahawa perkahwinan itu telah pecah belah dangagal diselamatkan, suami akan dinasihatkan supaya melafazkan cerai dengan lafaz satu talak di hadapan mahkamah
Namun sekiranya pihak yang satu lagi tidak bersetuju terhadap perceraian dan pada masa yang sama terdapat kemungkinan perkahwinan boleh diselamatkan dan ada jalan perdamaian, mahkamah akan melantik jawatankuasa pendamai bagi merujuk kes tersebut kepada pihak berkenaan. Jawatankuasa pendamai terdiri daripada Pegawai Agama sebgai Pengerusi dan 2 orang yang lain dengan seorang daripada pihak isteri dan seorang lagi daripada pihak suami.
selepas usaha perdamaian dibuat dan tidak ada jalan perdamaian dan perakuan telah dikeluarkan oleh jawatan kuasa penddamai, maka mahkamah boleh mengarahkan suami melafazkan lafaz cerai di hadapan mahkamah. sekiranya suami enggan maka kes berkenaan hendaklah dirujuk kepada hakam untuk tindakan selanjutnya.
Hakam adalah timbangtara yang dilantik oleh mahkamah yang bertindak bagi pihak isteri dan suami dalam menyelesaikan pertelingkahan. perlantikan hakam dibuat setelah mahkamah berpuas hati bahawa perkelahian sentiasa berlaku antara pihak-pihak. prosedur timbangtara oleh hakam diperincikan dalam seksyen 46 undang-undang keluarga Islam.
secara ringkas hakam mempunyai kuasa dan boleh jika kuasa mereka membenarkan untuk melafazkan lafaz talak di hadapan mahkamah. namun jika hakam berpendapat mereka patut bercerai namun kuasa tidak mebenarkan, mahkamah boleh melantik hakam lain dan memberikan mereka kuasa untuk memerintahkan perceraian.
sekiranya dilihat kepada prosedur perceraian, ia nampak rumit sekiranya tidak ada persetujuan kedua belah pihak. namun kerumitan ini adalah sebagai jalan dan usaha perdamaian yang seharusnya didahulukan sebagaimana yang ditekankan dalam prisip perundangan islam.
Wallahuaklam.

Comments

Popular posts from this blog

Pegawai Syariah

Cerai luar mahkamah

Tahfiz Model Ulul Albab