Pegawai Syariah

Assalamualaikum.....
hari ini adalah hari terakhir dalam bulan Syaaban. Semoga Ramadan yang bakal menjelma disambut penuh kegembiraan dan tanamkan azam supaya Ramadan kali ini adalah Ramadan terbaik bagi kita semua. Penuhilah bulan penuh rahmat dan maghfirah ini dengan amal ibadat yang tulus ikhlas semata-mata mengharapkan ganjaranNya.

Alhamdulillah diberi kesempatan mencatatkan sesuatu di ruangan blog ini. Hari ini sekadar perkongsian dengan pembaca mengenai kerjaya sebagai Pegawai Syariah.

Teks: Jazilah Mohd Saad

Bagi sesetengah orang mungkin kerjaya sebagai pegawai syariah asing bagi mereka. Seringkali juga masyarakat keliru antara pegawai Hal Ehwal Agama Islam dan pegawai syariah, Begitu juga di antara pegawai syariah dan pegawai undang-undang.

Secara spesifiknya pegawai syariah adalah salah satu peluang kerjaya yang diwujudkan bagi pemegang ijazah sarjana muda Syariah atau Pengajian Islam degan pengkhususan syariah. Individu yang berhasrat menjawat jawatan pegawai syariah harus juga mempunyai Diploma Pentadbiran Kehakiman dan Guaman Islam daripada mana-mana universiti yang diiktiraf.

Suruhanjaya yang melantik adalah samada suruhanjaya Perkhidmatan Awam negeri atau persekutuan.

Dari segi bidang tugas pegawai syariah  akan ditugaskan dalam bidang yang melibatkan perundangan Islam samada sebagai hakim, pendaftar, pegawai sulh, pegawai Bahagian Sokongan Keluarga dan pendakwa Syarie. Selain itu mereka juga boleh ditugaskan di Jabatan Kehakiman Syariah sebagai pegawai syariah mengikut pengkhususan bidang tugas bahagian masing-masing. Selebihnya pegawai syariah juga boleh ditempatkan di jabatan selain mahkamah syariah dan jabatan kehakiman syariah, antaranya adalah Jabatan Bantuan Guaman, Jabatan Peguam Negara dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia.
Kebiasaannya antara tugas yang perlu dilaksanakan sebagai pegawai syariah adalah mengendalikan Mahkamah Syariah di peringkat daerah, bertindak sebagai Hakim Mahkamah Rendah Syariah, membuat persediaan ‘ground of judgement' kes-kes rayuan, membuat laporan undang-undang untuk terbitan dalam Jurnal Undang-undang Syariah dan mengesahkan perakuan permohonan pembahagian harta pusaka di bawah bidang kuasa yang ditetapkan.
Bagi yang berminat dan mempunyai kelulusan yang bersesuaian bolehlah memohon melalui Suruhanjaya Perkhidmatan Awam negeri atau persekutuan. 

untuk maklumat lanjut:

Comments

Popular posts from this blog

Cerai luar mahkamah

Penguatkuasaan dan pelaksanaan perintah nafkah