Pilihan anak

Assalamualaikum dan salam kasih sayang.
Teks: Jazilah Mohd Saad

Alhamdulillah diberi kesempatan menukilkan sesuatu pada hari. idea menulis nampaknya datang mencurah-curah. munggkin keberkatan bulan ramadan dan mungkin juga perut yang kosong membuatkan otak bergerak lebih laju berbanding biasa.
Apa yang nak dikongsi di sini hari ini adalah berkisarkan kasih sayang. sepanjang 3 tahun menjadi peguam syarie saya banyak mengendalikan kes-kes keluarga yang banyak memberi inspirasi dan terkesan ke dalam jiwa saya. 
Kisah perebutan dua orang anak (seorang lelaki dan seorang perempuan)
Perkahwinan yang berakhir dengan perceraian mengakibat konflik terhadap hak penjagaan anak. masing-masing ingin mempertahankan bahawa merekalah yang sewajarnya menjaga anak-anak tersebut. akhirnya kerana tidak dapat diselesaikan melalui persetujuan, isu tersebut dibawa ke mahkamah. Sebelum kes dibawa ke mahkamah anak perempuan tinggal bersama ibu manakala anak lelaki tinggal bersama bapa. namun apabila kes dibawa kemahkamah, mahkamah membuat kepeutusan dan dipersetujui kedua-dua belah pihak anak membuat pilihan dengan siapa mereka ingin tinggal. 
Masing-masing begitu yakin anak-anak pasti ingin bersama mereka terutama anak yang telah bersama mereka sebelum kes dibawa ke mahkamah. namun apa yang terjadi anak yang dahulunya tinggal bersama bapa akhirnya memutuskan untuk tinggal bersama ibu manakala anak yang dulunya bersama ibu membuat keputusan bersama bapa. 
terkedu keduaduanya. masakan tidak masing-masing telah berusaha memberikan dan menjanjikan yang terbaik supaya anak itu kekal tinggal bersama mereka. keputusan anak-anak tersebut di luar jangkaan mereka. 
namun disebaliknya saya mempunyai pandangan sisi yang berbeza. sebenarnya adalah anak-anak ini ingin bersama kedua-duanya. namun tidak difahami oleh kedua ibu dan bapa mereka oleh sebab ego dan dendam. saya melihat mata kedua anak-anak ini berkaca apabila hakim mengeluarkan perintah berdasarkan persetujuan tersebut.
Hingga bertemu lagi. 

Comments

Popular posts from this blog

Pegawai Syariah

Cerai luar mahkamah

Penguatkuasaan dan pelaksanaan perintah nafkah