Hak isteri yang diceraikan

Teks: Jazilah mohd Saad

Penulisan ini adalah sambungan kepada entri sebelum berkaitan hak-hak isteri selepas diceraikan. Boleh rujuk  di sini. Perbincangan pada entri ini khusus kepada hak nafkah.

Secara umumnya nafkah yang boleh dituntut terdiri daripada 2 jenis nafkah iaitu nafkah isteri dan nafkah anak. namun entri kali khusus membicarakan berkenaan nafkah isteri.Selepas perceraian berlaku, isteri yang diceraikan boleh menuntut nafkah iddah dan juga nafkah isteri yang tertunggak. 

Nafkah iddah bermaksud nafkah di sepanjang tempoh iddah. tempoh iddah adalah berbeza mengikut jenis perceraian yang berlaku. Ianya layak dituntut hanya bagi tempoh iddah sahaja dan tamat sebaik sahaja tempoh iddah habis. Hak ini adalah sebagaimana di sebut di dalam al-quran dalam surah al-talaq ayat 6. intipati ayat tersebut mengarahkan supaya isteri-isteri yang diceraikan perlu disediakan kediaman dan menyediakan nafkah sewajarnya sekiranya ia hamil. 

Sementara nafkah tertunggak adalah tunggakan nafkah isteri yang tidak dibayar oleh bekas suami selama tempoh perkahwinan. Tuntutan nafkah tertunggak ini boleh dianggap sebagai hutang ke atas bekas suami tersebut.


Comments

Popular posts from this blog

Pegawai Syariah

Cerai luar mahkamah

Tahfiz Model Ulul Albab