Mahkamah syariah

Teks: Jazilah Mohd Saad

Serba ringkas mengenai mahkamah syariah

Seringkali apabila disebut perkataan mahkamah, orang akan takut dan adakalanya mencemuh seolah-olah mahkamah adalah tempat di mana berlakunya salah laku ataupun adanya masalah dan konflik. apabila disebut mahkamah syariah, perkataan yang sering di kaitkan dengan mahkamah adalah "cerai", "berebut anak" dan adakalanya poligami. mahkamah syariah juga sering di label mahkamah "low class' oleh individu-individu yang sememangnya tidak senang sekiranya undang-undang islam dilaksanakan sepenuhnya. bagi mengelak salah tanggapan pelbagai pihak terhadap mahkamah syariah pelbagai pembaharuan dan penambahbaikan telah dilakukan oleh pentadbiran mahkamah syariah terutamanya ke arah lebih mesra pelanggan.

Di Malaysia terdapat lebih kurang  102 buah mahkamah syariah. mahkamah ini terdiri daripada mahkamah rendah, mahkamah tinggi dan mahkamah rayuan. Hakim yang dilantik adalah terdiri daripada pegawai syariah samada yang dilantik melalui lantikan negeri atau persekutuan (bagi negeri gunasama) setakat ini negeri yang termasuk dalam negeri gunasama adalah Wilayah Persekutuan, Selangor, Melaka, Negeri Sembilan, Pulau Pinang dan Sabah. Selain daripada hakim beberapa jawatan lain seperti bailif, pendaftar, adalah antara kakitangan dan pegawai yang membantu menyelesaikan pengurusan kes di mahkamah syariah.

Dari segi sumber bidang kuasa, mahkamah syariah adalah berdasarkan kuasa yang diberikan oleh Perlembagaan Persekutuan Jadual Kesembilan Senarai 2. kuasa yang diberikan berdasarkan senarai tersebut adalah badan perundangan negeri diberikan kuasa untuk mentadbir Undang-undang islam dan semua hal ehwal islam di negeri masing-masing kecuali Wilayah Persekutuan. di bawah kuasa inilah pihak berkuasa bagi satu-satu negeri mewujudkan mahkamah syariah bagi mengendali perbicaraan bagi orang-orang islam. 

(untuk rujukan lanjut Enakmen/Ordinan Pentadbiran negeri-negeri, Perlembagaan Persekutuan)






Comments

Popular posts from this blog

Pegawai Syariah

Cerai luar mahkamah

Penguatkuasaan dan pelaksanaan perintah nafkah