sabar tatkala diuiji

Teks : Jazilah Mohd Saad

Bismisllahirrahmanirrahim, Assalaumualaikum.

Hari ini sudah masuk hari kesepuluh ramadan. Semalam saya menerima berita kematian suami saudara sepupu sebelah ayah. Pada usia yang masih muda dan anak-anak masih kecil arwah pergi meninggalkan alam fana. Hati terkedu dan sedih mengenangkan nasib anak-anak yang masih kecil yang ditinggalkan. mudah-mudahan kehidupan mereka akan terus disinari kasih sayang saudara mara di sekeliling selepas ini. begitulah kehidupan. ada masa kita diuji dengan kematian dan ada ketikanya diuji dengan kemiskinan, kesakitan , kegagalan dan pelbagai lagi ujian. hanya insan-insan yang bersabar dan tabah mencari jalan keluar akan berjaya. doa dan usaha perlu seiring tanpa ada pengecualian. 

Semasa menjalankan tugas sebagai pegawai syaraiah di Jabatan Bantuan Guaman, kami sering menerima kedatangan isteri-isteri yang mengadu masalah kekeluargaan. Pelbagai masalah yang dihadapi antaranya suami menghilangkan diri tanpa nafkah, suami melarikan anak-anak, suami curang dan tidak kurag juga aduan diterima daripada suami mengenai masalah mereka bersama isteri atau bekas isteri mereka. Perkara pertama terdetik di hati tatkala berhadapan dengan masalah klien ini...saya akan berkata..inilah ujian Allah..insyaallah ada jalan keluar..

Namun ada juga tatkala kita memberi nasihat, mereka memulangkan kembali kata-kata...aah tak terkena kat puan..senangla puan bagi nasihat....senyum...tak perlu kata apa-apa. begitulah..... apabila berhadapan dengan pelbagai kerenah manusia. kebanyakan akan berada dalam situasi emosional apabila berhadapan dengan masalah lebih-lebih lagi apabila ianya adalah masalah melibatkan hati dan perasaan.

Seringkali apabila emosi menguasai segala masalah jarang dapat diselesaikan dengan cepat malah kadangkala ia berlarutan hingga bertahun-tahun. namun apabila sabar berjaya mengawal emosi ...alhamdulillah segalah masalah menjadi mudah.

Sungguh Allah tidak akan menguji kita diluar kemampuan kita. Ujian hanya diberi pada hambaNya mengikut kemampuan hambanya.

Comments

Popular posts from this blog

Pegawai Syariah

Cerai luar mahkamah

Penguatkuasaan dan pelaksanaan perintah nafkah