Latar belakang undang-undang Islam di Malaysia
Teks: Jazilah Mohd Saad
Penulisan Ini Adalah Sebahagian Daripada Rangka Penulisan Tesis Penulis
Latar Belakang Undang-Undang Islam Di Malaysia
Dari segi sejarah, undang-undang Islam
telahpun wujud di tanah Melayu sejak tahun 1313. Kewujudan undang-undang Islam
di Tanah Melayu adalah selaras dengan perkembangan dakwah Islam di rantau ini.
Sejak abad ke-13 Islam telah mula tersebar di Asia Tenggara dan ke Tanah Melayu
beberapa abad kemudiannya. Pengaruh kedatangan Islam di kesan di Melaka pada
abad ke-15.
Kedatangan Islam di Tanah Melayu
memberi kesan kepada corak kehidupan masyarakat Melayu. Pengaruh dan kesan ajaran Islam adalah melalui peranan kerajaan dan yang diikuti oleh
kebanyakan orang. Pengaruh Islam dalam kehidupan awam juga member kesan kepada
budaya dan adat Melayu. Selain itu pengaruh Islam juga dilihat dalam pembuatan
peraturan dan undang-undang. Sebagai contohnya, undang-undang Melaka (Hukum
Kanun Melaka) menunjukkan pengaruh Islam dalam beberapa klausa peruntukkannya. Kesan
yang sama juga berlaku di beberapa
negeri seperti Pahang (Undang-undang Pahang 1595), Kedah (Undang-undang Kedah
1605), Johor (Undang-undang Johor 1789), Perak (Undang-undang Sembilan Puluh
Sembilan dan Undang-undang Perak 1878).
Walau bagaimanapun kedatangan British
ke Tanah Melayu telah berubah sebaik sahaja kedatangan British ke Tanah Melayu.
Kedatang British membawa beberapa transformasi terhadap undang-undang termasuklah
undang-undang Islam. Itulah sebabnya kenapa sesetengah penulis ada member pandangan
bahawa adalah tidak mustahil untuk undang-undang Islam
menjadi undang-undang utama di Tanah
melayu sekiranya British tidak bertapak di tanah Melayu. Kolonial British semasa
penjajahannya telah memperkenalkan sistem undang-undang pentadbiran sendiri. Hakim-hakim
Inggeris telah dibawa masuk untuk menerajui mahkamah. justeru adalah tidak
mengahirankan sekiranya hakim-hakim
Inggeris ini akan membawa bersama mereka prinsip-prinsip undang-undang Inggeris
memandangkan mereka telah dilatih dengan prinsip tersebut.
Akhirnya, penjajahan British telah Berjaya
mempengaruhi sistem pentadbiran tanah
Melayu dan menyebabkan undang-undang Islam yang sedang dalamproses perkembangan
pada ketika itu kelihatan sedang mengalami proses perkembangan akhirnya suram
dan hanya berkembang di kalangan umat Islam. Walaupun undang-undang Islam telah
diiktiraf sebagai undang-undang tanah Melayu, ia telah diletakkan dalam
kedudukan yang lebih rendah selepas undang-undang sivil.
Keadaan
ini secara tidak langsung telah mewujudkan dualisme dalam undang-undang.
Dualisme dalam undang-undang, telah membawa banyak masalah terutamanya kepada proses perbicaraan dan mengeluarkan perintah Mahkamah Syariah. Perintah
mahkamah syariah telah dilihat hanya
satu penghakiman di atas kertas dan tidak boleh dikuatkuasakan dengan berkesan.
Oleh itu, masyarakat dan pengamal undang-undang mempunyai sikap untuk memberi
keutamaan kepada mahkamah sivil apabila terdapat konflik bidang kuasa antara
kedua-dua undang-undang. Ini dapat dilihat dengan campur tangan mahkamah sivil
dalam beberapa kes walaupun ianya tidak sama sekali berbidang kuasa.Antara contohnya
adalah permohonan untuk mendapatkan hak
penjagaan dua anak dalam kes Mohamed Ariff vs Myriam [1971] 1 MLJ 265, di mana
Mahkamah dalam kes ini telah membenarkan permohonan itu atas alasan bahawa ia
adalah bidang kuasa mahkamah sivil untuk mendengar permohonan . Walau
bagaimanapun pindaan kepada 121 (A) yang berkuat kuasa pada 10 Jun 1988
memberikan sedikit perubahan kepada keadaan ini.
Walaupun pindaan Artikel 121 (1) (A)
telah memberikan kesan yang lebih positif kepada bidangkuasa mahkamah syariah tetapi
masih banyak yang perlu dilakukan untuk meningkatkan kuasa mahkamah syariah dan
pada masa yang sama mengelakkan konflik
undang-undang.
Sumber rujukan:
Ahmad ibrahim dan ahilemad
joned, The Malaysian Legal System at 52, 71.
Liaw Yock Fang, Undang-undang
Melaka, The hague, 1976 , 34-35.
Farid Sufian Shuaib, et.al, Administration of Islamic Law
in Malaysia: text and material,
Malayan Law Journal,Kuala lumpur , 2001, 7
Wilkinson, RJ, Papers on
Malay
Comments
Post a Comment